Jestliže zamýšlíte investici do zahraničí znamenající růst vaší firmy, ověřte si, zda se do dané zahraniční země vyplatí investovat. Jedná se o první a zřejmě nejpodstatnější krok před samotným investováním. Rovněž lze tento krok považovat za rozhodující.
Rating země –jedná se o standardní mezinárodní nástroj měření neboli hodnocení bonity zemí pro posouzení jejich důvěryhodnosti. Rating tak vypovídá zejména o stupni rizikovosti podnikání pro zahraniční firmy v hodnocené destinaci. Dále se jedná o vyčíslení pravděpodobnost, že hodnocená země ustojí svým závazkům. Proto se jedná o jakousi nepřímou ochranu investorů, neboť jim rating pomáhá v mnoha oblastech:
· Jedná se o standardizovaný způsob pro posuzování bonity emitenta a jím emitovaných cenných papírů.
· Ukazuje pravděpodobnost pravidelného splácení dluhů a úroků z nich plynoucích.
· Rovněž však pomáhá investorům v orientaci mezi různými emisemi cenných papírů.
Pozitiva ratingu:
· mezinárodní porovnání zemí,
· jednoduchost,
· porovnání zemí v čase,
· jedná se o spolehlivý nástroj při předvídatelném vývoji.
Negativa ratingu:
· z určitého hlediska lze systém považovat za příliš zjednodušený,
· objevuje se riziko sebe-naplňování předpovědi,
· má nízkou předvídavou schopnost,
· vážený průměr může mít tendenci zastínit charakteristické trendy,
· jedná se o určitý tržní konsensus.
Ratingové agentury –jedná se o určité nezávislé třetí strany, které jsou konzultované v rámci tržní transakce. Jejich hlavním cílem je především překonání asymetrie informací mezi oběma stranami na trhu, a to zejména pomocí standardizovaných metod hodnocení kvality.
Ratingové agentury bývají často kritizovány,a to zejména z následujících důvodů:
· jedná se o určitou sílu bez zodpovědnosti,
· může se projevovat předpojatost z důvodu konformity,
· může se objevovat také socio-kulturní předpojatost,
· hodnocení lze považovat jako trestání neposlušných zemí, které rating vlastně ani nepožadovaly,
· může se projevit zaujatost pro cyklický vývoj bez včasného varování.